Kalastaja Harri

Linkit
Yhteystiedot

Näätämö ja Paaskijuuha 1998

Viime kesänä Tommyn ja Miikan luona ollessa tuli puheeksi Näätämön harjukset. Erä lehdessä oli Arto Kojon artikkeli "Nättiä Näätämöä ja parasta Paaskijuuhaa", josta kipinä reissuun sitten lähti. Onhan Näätämöltä saatu Suomen suurin aktiivi harjus, 2200 grammaa. Reissuun lähti matkaan minun, Tommyn ja Miikan lisäksi Keijo. Alkuperäinen idea oli, että menisimme kahdella kanootilla Iijärven yli. Isäni ja Hannun kanssa käytyjen keskustelujen kanssa päädyimme meidän jokiveneeseen. Isäni olisi halunnut, että ottaisimme meidän vielä isomman veneen, mutta oletimme että pärjäämme jokiveneellä. Lastiahan oli kyllä paljon, neljä nuorta miestä tavaroineen.

Matka taitettiin jälleen kerran Ladalla. Vauhti ei päätä huimannut, pienikin ylämäki tuli eteen niin piti vaihtaa jo kakkosella. Perille Iijärvelle kuitenkin päästiin. Veneenlaskupaikalla oli jo ennestään kolme autoa. Asuntovaunussa porukka katseli MM jalkapalloa. Yhtä paikalla olevaa miestä sitten jututetiin. Hän varoitti meitä karipaikoista ja kertoi meille sopivan reitin kulkea. Iijärvellä tosin pauhasi sellaiset aallot, että hirvitti mennä sekaan. Olimme unohtaneet ottaa varasokkia matkaan. Onneksi asuntovaunun porukalta saimme sokkia, heillä olikin melkoinen varasto kaikenlaista hilpetööriä matkassa. Vene työnnettiin vesille ja Lada pistettiin parkkiin. Pelastusliivit päälle ja perämoottori käyntiin. Ajoimme pitkin rantoja, joissa aallot eivät nousseet kovin korkeiksi. Sitten päästiin itse Iijärven selälle. Näkymä oli lohduton, valtavia vaahtopäitä joka puolella. Välillä vene hörppi ämpäritolkulla vettä. Rystyset valkoisina pietin laidoista kiinni, myönnettäköön että hiukkasen pelotti. Lopulta oli pakko rantautua, kun vene keikkui jo uhkaavasti. Vene vedettiin rannalle ja nuotion lämmössä tyydytimme nälkämme. Rannalta tyrskyjä seurattiin, ja kas kummaa aaltojen seassa kulki kaksi miestä kanootilla. Hyvinhän tuo matka heiltä taittui, mitä nyt katosi välillä aaltojen sekaan. Jäimme yöksi ja toivoimme että tuuli tyyntyisi huomiseksi.

Aamu valkeni, mutta aallot olivat samankokoisia. Vesille piti kuitenkin lähteä, jotta kerkeäisimme edes vähän kalastaa Näätämöllä. Lopulta saavuimme Näätämön luusuaan. Kanoottimiehet olivat juuri lähdössä jatkamaan matkaansa. Paikalla oli myös toinen porukka, joka vispasi perhoa joella. 25 kilometriä oli takana, ja oli aika pikkuhiljaa viritellä vapoja kuntoon. Ensin tosin tankkasimme itsemme. Lopulta pääsimme veivaamaan perhoa tällä kuuluisalla joella. Odotukset oli luonnollisesti kovat, mutta kalaa ei tullut ei sitten millään. Vastapuolella ollut porukka sentään sai muutaman. Lopulta sain narrattua 28 cm:sen harrin, mittasin sen Leathermanilla. Harri saattoi olla 30 senttinen, koska mittaaminen sillä oli epätarkkaa. Tällä kalalla saatoin hävitä pullakahvit, sillä teimme vedon, että se joka saa mitan täyttäviä kaloja vähiten kustantaa muille kahvin/limsan ja pullan. No selitykset on selityksiä.

Miikka oli sillä aikaa kyllästynyt perhon viskelyyn, kun oli saanut larvastaessa muutaman perhon pohjaan. Perhokalastusalueen rajalla Miikka sitten oli heitellyt lippaa ja tuloksena oli 43 senttinen harjus, joka sitten jäikin koko reissun isoimmaksi.

Minä ja Tommy päätimme vaihtaa paikkaa huonon kalantulon takia. Kävelimme alemmalle koskelle, josta Tommy sai narrattua neljä mitan täyttävää, itse sain myös muutaman harrin, mutta se maaginen 30 sentin raja ei ylittynyt. Pääosin kalat tulivat niskalta.

Miikka ja Tommy laskivat veneellä pari koskenpätkää alas. Minä ja Keijo kävelimme rantoja pitkin. Kaartilompolossa Tommy veti perämoottorin käyntiin. Sitä saikin joka kerralla repiä hiki silmässä, tai siis Tommy veti. Tinni pohjassa painettiin menemään Kaartilompoloa, Miikka oli edessä tähystäjänä, ettei karille ajettaisi. Miika oli tietysti huomannut hassun näköisen männyn metsässä, ja oli jättänyt tähystäjän hommat hetkeksi. Silloin sitten pamahti, olimme ajaneet ilmeisesti koko lompolon ylittävään kannakseen. Miikka ei tietysti saanut kiitosta. Onneksi moottori ei mennyt rikki, vaikka sitä hetken pelättiin. Kone pietti sitten omituista ääntä, mutta pelasi koko reissun ajan. Olisi ollut ikävä homma soutaa takaisin n. 30 kilometriä.

Pystytimme teltan ja lähdimme kalaan. Matkamme veneellä päättyi siihen sillä edessä oli n. kilometrin mittainen koski, jonka alussa oli pieni putouskin. Kalastimme sen illan koskella ja ainoaksi mittakalaksi ja Tommyn 36 senttinen. Itse sain kaksi 28 senttistä, ne kaksi senttiä jäi jälleen kerran uupumaan. Miikka oli lisäksi saanut aamulla 34 senttisen.

Seuraavana päivänä heitimme rinkat selkään ja lähdimme patikoimaan kohti Paaskijuuhaa. Aurinko paistoi ja sääskiä oli. Vetskarin aukaisemalla saa jalkoihin vähän viileämpää ilmaa, kokeilkaapa joskus. No matkan aikana sitten minulla kiilastui takapuoli, jälleen kerran. Joka ikinen reissu, niin jokin päivä se sitten tapahtuu. Persuksiin sattui ikävästi, mutta sinnillä jatkoin matkaa. Päästin sitten perilla Paaskijuuhalle, ja ensi töiksi pystytettiin teltta ja syötiin. Kalaan piti tietenkin päästä, mutta minulla oli innostus hiukan laskenut, kun jokainen askel tuntui hankalalta. Oletimme paikan olevan se, josta Arto Kojo ja kumppanit olivat saaneet tolkuttomasti harria. No mehän ei saatu tietenkään siitä mitään. Itse tosin sain ylemmästä koskesta 34 senttisen tammukan. Pientä kinastelua käytiin siitä kumpaan suuntaan lähdetään, ylä- vaiko alavirtaa. Keijon kun halusi ylävirtaan, niin sinne mentiin. Tommyn hurjasta kiroamislitaniasta päätellen hän halusi alavirtaan. Jonkin matkaa kuljin muitten matkassa, mutta kipu oli niin mieletön, että minun piti palata telttapaikalle. Perkkasin tammukan, ja menin telttapaikalle. Myöhemmin muut tulivat, eivät olleet saaneet kuin yhden mitan täyttävän. Haukia sen sijaan oli ollut enemmän.

Seuraavana päivänä suunnattiin alavirtaan, ja Tommykin oli tyytyväinen. Persus ei tuntunut enää pahalta, joten käveleminenkin oli luonnollisen näköistä. Matkan varrella oli todella komeita kalapaikkoja, mutta sitä kalaa ei tullut millään. Jäätiin istuskelemaan ja mietittiin, että palataanko takaisin vai jatketaanko matkaa. Tommy jatkoi matkaa ja sai madolla mukavan tammukan. Nälkä alkoi painaa, joten juoksujalkaa takaisin asentopaikalle. Noin 3,5 kilometriä olimme tulleet jokea alas. Evästä naamaan. Illan kalareissulle lähti vain Tommy ja Keijo, minä ja Miikka jäimme nukkumaan. Yöllä sitten pojat tulivat kalasta, olivat saaneet hyvin tammukkaa, Keijokin oli saanut viisi mitantäyttävää. Mato-onki oli poikaa.

Seuraavana päivänä suunnistettiin sitten takaisin Näätämölle. Matkalla takapuoli jälleen kerran kiilastui, muttei niin pahasti kuin mennessä. Pysähdyimme syömään todella hienolle koskipätkälle ja jäimme kalastamaan siihen. Kalaa ei taaskaan näkynyt, mutta sain sentään tartutettua 38 senttisen harrin. Minä lähdin alavirtaan, kun muut jäivät kalastamaan ylemmäs. Sieltä sain sitten ihan komean 35 senttisen taimenen. Miikka oli jäänyt taakseni mittakalakilpailussa. Tulin takaisin muitten luo, kun kalaa ei enää näkynyt. Miikka olikin saanut 36 senttisen harjuksen, oltiin jälleen kerran tasoissa. Kalastimme sitten kaikki yhdessä mutkassa missä pari metriä rannasta kävi pinnassa mahtavia siikoja, varmasti yli kiloisia. Parhaimmillaan neljä vapaa heilui paikalla, ja jos jonkinlaista perhoa kokeiltiin, mutta ei nykäystäkään. Pikkuhiljaa alkoi jo turhauttamaan, joten jätimme siiat rauhaan. Paikalta saatiin vain minun kaksi ja Miikan yksi mitantäyttävä.

Porhalsimme veneellä kohti luusuaa. Miikka ja Tommy vetivät veneen koskista ylös, kun minä ja Keijo kipitimme rantoja pitkin. Välillä joki syveni niin, että pää jäi vain pinnan yläpuolelle. Saavuimme toiselle puolelle rantaa, missä toinenkin porukka vielä olivat. Tosin olivat jo unten mailla, olihan kello jo pitkällä yötä. Olivat he saaneet kalaa, sillä rannalla oli ämpäri melkein täynnä harjuksia. Söimme loppuja eväitä, joita ei enää ollut paljoa. Tommy ja minä suuntasimme alemmalle koskelle. Tommy oli mennyt jo edeltä ja kun saavuin paikalle, niin Tommy väsytti rannalle 39 senttisen harjuksen. Harria tuli melkein joka heitolla, minä alamittaisia, Tommy jopa mitantäyttäviä. Lähdin lopulta pois, kun mitantäyttävää en saanut. Tommy jäi vielä paikalle. Odottelimme Miikan ja Keijon kanssa Tommya, mutta miestä ei näkynyt. Lopulta Miikka lähti häntä hakemaan. Saimme Keijon kanssa heitä odotella kauan kunnes he saapuivat Tommylla mukava nippu isoja harreja. Tommy oli vaihtanut hänen erikoisstreamerin ja olikin saanut sillä kaksi 40 senttistä ja yhden 39 senttisen.

Vene pakattiin ja pääsimme vesille tyynellä ilmalla. Ei ollut tietoakaan hirmuisista vaahtopäistä. Matkaan ei mennyt kuin pari tuntia. Tullessamme matkaan meni yhdeksän tuntia. Pääsimme perille autolle, jossa oli sitten erimielisyyksiä siitä lähdemmekö heti jatkamaan matkaa Sodankylään vaiko pystytetään teltta. Teltta pystytettiin ja aamulla lähdimme kohti Sodankylää. Tommy oli saanut kymmenisen mitantäyttävää, Keijo puolikymmentä, Miikka ja minä saimme kummatkin kolme. Miikan kanssa sitten kustansimme limsapullat Karhunpesäkivellä.